Kemahiran Membaca
Objektif
1 : Membaca dan memahami perkataan, frasa dan
ayat majmuk yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong, vokal
berganding, digraf, dan konsonan bergabung dengan sebutan yang betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Kebun atuk
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
(teks) ini merupakan cerita tentang ‘Kebun Atuk’. Cerita ini mengandungi
pelbagai perkataan dan ayat yang merupakan ayat majmuk, perkataan vokal
berganding dan konsonan bergabung. Guru boleh menyebut perkataan tersebut
berdasarkan cerita yang dibaca.
|
Ayat majmuk :
Vokal berganding
:
Konsonan bergabung
:
|
Saya suka makan buah durian dan
mangga
buah,
durian, keluarga,
Rambutan,
kampung
|
Bahan
:
|
Hari
ini saya dan keluarga balik kampung. Saya ingin berjumpa dengan atuk. Atuk
ada kebun. Di kebun atuk banyak pokok buah-buahan. Saya suka makan buah durian.
Adik suka makan buah tembikai. Ayah dan emak suka makan buah manggis. Kami suka
makan buah-buahan di kebun atuk.
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Hari
Keluarga
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
(teks) ini merupakan cerita tentang ‘Hari Keluarga’. Cerita ini mengandungi
pelbagai perkataan dan ayat yang merupakan ayat majmuk, frasa perkataan dan
diftong. Guru boleh menyebut perkataan tersebut berdasarkan cerita yang
dibaca.
|
Ayat Majmuk :
Frasa
:
Perkataan diftong :
|
Mak Usu membawa buah tembikai dan
buah rambai
Buah tembikai
salai, rambai,
limau
|
Bahan
dan Sumber :
|
Hari ini hari keluarga. Pelbagai
makanan disediakan. Tempat makan juga diatur. Emak Adam membawa semangkuk
gulai. Mak Usu membawa buah tembikai dan buah rambai. Suasana Hari Keluarga
sungguh meriah.
Saudara mara telah selesai makan.
Lauk sudah tiada di atas meja. Ikan salai sudah habis dimakan. Air limau
telah habis diminum. Buah rambai masih ada di dalam raga. Saudara mara Adam
sangat gembira.
|
Objektif 2 :
Membaca pelbagai jenis ayat dengan lancar, berjeda, sebutan yang jelas, mengikut
tanda baca dan intonasi yang betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Cuci
Tangan Dahulu
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
(teks) yang mempunyai dialog ini merupakan teks yang mengandungi jenis-jenis
ayat yang membolehkan murid membaca dengan lancar, berjeda, jelas, mengikut
tanda baca dan intonasi yang betul. Contohnya dialog.
|
Bahan
|
Ibu mengajak Siti dan adiknya minum petang. “Siti, adik
d mana?” Tanya ibu. “Adik di dalam bilik. Ibu, hendak saya panggilkan adik?”
“Ya, ajak adik makan tengah hari. Cuci tangan dahulu,”
kata ibu.
Siti pun mengajak adiknya mencuci tangan. Siti mengajar
adik mencuci tangan dengan betul. Mereka mencuci tangan agar bersih. Ibu Siti
gembira apabila melihat mereka mencuci tangan dengan betul.
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Sahabat
Yang Baik
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
(teks) yang mempunyai dialog ini merupakan teks yang mengandungi jenis-jenis
ayat yang membolehkan murid membaca dengan lancar, berjeda, jelas, mengikut
tanda baca dan intonasi yang betul. Contohnya dialog.
|
Bahan
|
Malim : Mengapa kamu bermuram saja,
Azma ?
Azma : Duit saya sebanyak lima
ringgit telah hilang Malim.
Malim : Macam mana boleh hilang?
Azma : Saya letakkan dalam beg.
Malim : Bukankah cikgu selalu menasihati
agar duit jangan ditinggalkan
dalam
beg. Baik kita jumpa Cikgu Zaidi. Guru disiplin itu boleh
membantu kita.
Azma : Betul juga kata kamu, Malim. Saya
berasa bangga mendapat
kawan macam kamu.
|
Objektif 3 :
Membaca dan memahami maklumat tersurat daripada bahan multimedia untuk mengenal
pasti idea utama dan idea sampingan serta menyatakan urutan dengan betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Bersenam
untuk sihat
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
(teks) ini membolehkan murid untuk mengenal pasti idea utama dan idea
sampingan selepas membaca dan memahami teks yang diberi.
|
Bahan
|
Kita mesti mengamalkan gaya hidup sihat. oleh itu, kita mesti menjaga kebersihan diri. Amalan ini menjadikan diri kita sihat. kita juga mesti bersenam supaya badan kita cergas. badan yang menyebabkan hidup kita ceria. Selain itu, kita juga mesti menjalani pemeriksaan kesihatan. kita akan mengetahui sama ada kita sihat atau tidak. Di samping itu, kita mesti makan makanan yang seimbang. Badan kita akan memperoleh semua zat yang diperlukan. Kita juga mesti menjaga kebersihan diri dan tempat tinggal. Tindakan ini menjadikan diri kita sihat dan hidup kita sejahtera. Kesimpulannya, kita akan mendapat faedah yang banyak jika kita mengamalkan gaya hidup sihat.
|
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Cara
membuat gelang manik
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
ini dapat membolehkan murid dapat menyatakan maklumat mengikut urutan yang
betul.
|
Bahan
|
1. Sediakan bahan-bahan seperti gunting, manik dan benang getah.
2. Masukkan manik ke dalam benang getah mengikut warna yang disukai. 3. Pastikan manik dimasukkan sehingga panjangnya sesuai dengan pergelangan tangan. 4.Ikat atau simpulkan benang getah dengan kuat. 5. Gelang sedia untuk dipakai. |
Objektif 4 :
Membaca, memahami dan menaakul bahan grafik dan bukan grafik bertujuan menyatakan
maksud untuk memindahkan maklumat dengan betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Keluarga
saya
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
grafik ini merupakan gambar rajah yang menunjukkan salasilah perkembangan
sebuah keluarga. Melalui bahan ini, murid dapat membaca, memahami dan
menaakul dengan menyatakan maksud dan memindahkan maklumat.
|
Bahan :
|
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Hari
Kanak-kanak
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
grafik ini merupakan susunan aktiviti sempena sambutan Hari Kanak-kanak di
Taman Sri Rimba. Murid dapat menaakul serta menyampaikan maklumat berdasarkan
teks dan grafik secara bertatasusila. Contohnya murid dapat menyatakan
aktiviti-aktiviti yang dilaksanakan dengan mengikut susunan.
|
Objektif 5 : Membaca dan memahami
pelbagai bahan kreatif untuk menambah ilmu pengetahuan, memperkaya kosa kata
serta meningkatkan kelancaran bacaan.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Pantun
Nasihat
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
kreatif ini merupakan pantun empat kerat yang berunsurkan nasihat. Murid
boleh menambah ilmu pengetahuan dengan memperkayakan kosa kata dan
meningkatkan kelancaran bacaan serta memahami isi pantun yang dibaca.
|
Pakai baju warna
biru
Pergi ke sekolah pukul
satu
Murid sentiasa hormatkan
guru
Kerana guru pembekal
ilmu
Budak-budak
berkejar-kejar
Rasa gembira bermain di
sana
Kalau kita rajin belajar
Tentu kita akan Berjaya
Daun sirih ulam Cik Da
Makan sekapur lalu mati
Walaupun banyak ilmu di
dada
Biar merunduk resmi padi
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Seni Dan
Budaya
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
kreatif ini merupakan pantun empat kerat yang bertemakan seni dan budaya.
Murid boleh menambah ilmu pengetahuan dengan memperkayakan kosa kata dan
meningkatkan kelancaran bacaan serta memahami isi pantun yang dibaca.
|
Seri cahaya bunga melati, Mekar harumnya sepanjang masa,
Seni budaya kita hayati, Segar menjadi warisan bangsa.
Harum baunya si bunga tanjung, Banyak ditanam di hujung
taman,
Budaya kita tetap disanjung, Jadi amalan sepanjang zaman.
|
Kemahiran Mendengar Dan Bertutur
Objektif
1 : Mendengar, memahami, menyebut frasa,ayat
tunggal dan ayat majmuk dengan betul dan tepat.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Si
Tanggang (Video).
|
Kesesuaian
Bahan Dengan Kemahiran :
|
Bahan
video ini merupakan cerita tentang Si Tanggang. Cerita ini mengandungi
pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat tunggal.
Contohnya, guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal
berdasarkan cerita.
|
Ayat
tunggal :
|
Si Tanggang tinggal bersama ibunya.
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Hikayat Sang
Kancil Dan Monyet (Video).
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
video ini merupakan cerita tentang Sang Kancil Dan Monyet. Cerita ini
mengandungi pelbagai dialog antaranya yang dikesan adalah penggunaan ayat
tunggal. Contohnya, guru boleh menyebut contoh ayat majmuk dan ayat tunggal
berdasarkan cerita.
|
Bahan
(Video)
|
Objektif
2 : Mendengar,
memahami dan memberikan respons secara lisan atau gerak laku terhadap arahan
berdasarkan ayat perintah, jenis ayat silaan, dan ayat perintah jenis ayat
larangan dengan betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Jenis ayat
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
video ini memaparkan tentang jenis-jenis ayat yang digunakan berdasarkan
situasi kartun yang diberikan. Video ini dapat menarik perhatian murid kerana
kartun yang digunakan sangat diminati murid-murid. Video ini akan ditayangkan
kemudian guru akan membaca jenis-jenis ayat tersebut dengan jelas.
Murid-murid akan memberi respon melalui lisan dan gerak laku.
|
Bahan
|
Objektif
3 : Mendengar,
memahami dan memberikan respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan
pelbagai soalan bercapah dan pesanan mengikut urutan yang betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Lagu pesan
ibu
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
video ini merupakan sebuah lagu yang berunsurkan nasihat dan pesanan. Murid
boleh memberikan respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan soalan yang
diberikan oleh guru selepas mendengar dan memahami lagu tersebut. Murid akan
menyatakan jawapan mengikut turutan yang betul.
|
Bahan
(Video)
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Haiwan
kesayanganku
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan
ini merupakan gambar rajah yang menunjukkan cara-cara menjaga haiwan
peliharaan seperti arnab. Murid akan memberikan respon secara lisan bagaimana
menjaga haiwan kesayangan mereka dengan baik. Selain itu, mereka akan
menjawab pelbagai soalan yang berkaitan tentang haiwan kesayangan mereka. Guru akan menceritakan tentang haiwan peliharaan berdasarkan gambar yang diberi.
|
Bahan
|
|
Objektif 4 : Bertutur, berbual dan menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi kata panggilan bagi keluarga bukan dalam kalangan keluarga asas dan kata ganti nama diri ketiga dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Jiran Saya
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Gambar rajah yang bertajuk 'jiran saya' ini menyatakan tentang siapa jiran kita. Kemudian, terdapat contoh kata panggilan yang sesuai untuk memanggil jiran sama ada lelaki atau perempuan, serta yang muda dan tua daripada umur kita. Guru akan membaca dan bercerita tentang jiran.
|
Bahan
|
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Tolong Menolong
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan ini sesuai dijadikan bahan pengajaran yang menggunakan kemahiran mendengar dan bertutur. Beberapa orang murid akan membaca dan berlakon di hadapan rakan sekelas berdasarkan dialog yang diberikan.
|
Bahan
|
|
Objektif 5 :
Bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan perkara yang didengar dengan
tepat menggunakan ayat majmuk dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang
betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Kisah Sang Kancil Dan Gergasi
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Kisah ini diceritakan kepada murid melalui persembahan Slide yang mempunyai suara audio. Cerita tersebut mudah difahami oleh murid tahun 2.
|
Bahan
|
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Anjing Dan Bayang-bayang
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Kisah ini ditayangkan kepada murid untuk mendengar cerita yang disampaikan.Kemudian, murid akan bercerita tentang tajuk cerita yang disediakan.
|
Bahan
|
|
Objektif
6 : Berbicara untuk
mendapat dan menyampaikan maklumat tentang sesuatu perkara daripada pelbagai
sumber dengan tepat menggunakan ayat yang mengandungi rangkai kata yang sesuai
secara bertatasusila.
Bahan 1
| |
Tajuk Bahan :
|
Mencegah Penyakit
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran :
|
Video ini ditayangkan kepada murid kemudian murid diminta untuk berbicara dan menyampaikan maklumat yang terdapat di dalamnya.
|
Bahan
| |
Bahan 2
| |
Tajuk Bahan :
|
Amalkan hidup sihat
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran :
|
Video ini ditayangkan kepada murid kemudian murid diminta untuk berbicara dan menyampaikan maklumat yang terdapat di dalamnya.
|
Bahan
| |
Objektif
7 : Berbincang
dan mengemukakan pandangan dan pendapat tentang sesuatu perkara daripada
pelbagai sumber secara bertatasusila.
Bahan 1
| |
Tajuk Bahan :
| |
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran :
|
Video ini menceritakan tentang gula yang membahayakan kesihatan. Oleh itu, murid akan berbincang bersama guru tentang kesannya kepada kesihatan kita.
|
Bahan
| |
Bahan 2
| |
Tajuk Bahan :
|
Pantun Nasihat Pesan Ibu
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran :
|
Video ini sesuai digunakan untuk murid tahun dua kerana ia mengandungi pantun yang berunsurkan nasihat serta mempunyai nilai yang baik.
|
Bahan
| |
Kemahiran Menulis
Objektif 1
: Menulis secara mekanis pelbagai perkataan,
frasa dan ayat yang mengandungi perkataan dua atau lebih suku kata, diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang
kemas dan cantik.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Musim
Kemarau
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Berdasarkan
teks tersebut, murid diminta untuk menggaris dan menyalin semula frasa dan
ayat majmuk yang terdapat di dalam teks yang diberi.
|
Bahan
(Teks)
|
Sekarang
musim kemarau. Cuaca sangat panas. Semua kolam air menjadi kering. Ayam dan
itik berasa sangat haus. Mereka berjalan ke sana ke mari mencari air. Suatu
hari, ayam dan itik terserempak sebiji botol. Di dalamnya ada air. Ayam dan
itik berebut-rebut. Masing-masing mahu minum air itu. Tiba-tiba, botol itu
terlepas lalu terhempas ke tanah. Botol itu pun pecah. Air di dalamnya tumpah
ke tanah. Ayam dan itik sungguh kecewa. Sikap tamak mereka telah menyebabkan
mereka rugi.
|
Contoh
|
Ayat
majmuk : Ayam
dan itik berasa sangat haus.
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Hari
Keluarga
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Berdasarkan
teks yang diberi, murid diminta untuk menulis dan menyenaraikan perkataan diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung di dalam jadual yang
disediakan.
|
Bahan
(teks)
|
Hari
ini hari keluarga. Pelbagai makanan disediakan. Tempat makan juga diatur.
Emak Adam membawa semangkuk gulai. Mak Usu membawa buah tembikai dan buah
rambai. Suasana hari keluarga sungguh meriah.
Saudara
mara telah selesai makan. Lauk sudah tiada di atas meja. Ikan salai sudah
habis dimakan. Air limau telah habis diminum. Buah rambai masih ada di dalam
raga. Saudara mara Adam sangat gembira.
|
Contoh
soalan
|
|
Objektif 2 : Menulis
secara mekanis abjad dan perkataan dalam bentuk tulisan berangkai
dengan betul dan
kemas.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Latihan Menulis abjad dan perkataan
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Lembaran kerja ini sesuai untuk menilai tahap penguasaan murid menulis dengan baik sama ada huruf abjad atau perkataan.
|
Bahan
|
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Menulis suku kata dan perkataan
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Lembaran kerja ini sesuai untuk menilai tahap penguasaan murid menulis dengan baik sama ada huruf abjad atau perkataan.
|
Bahan
:
|
|
Objektif 3 :
Membina dan menulis, perkataan, frasa dan ayat yang mengandungi perkataan diftong,
vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul serta tulisan yang
kemas dan cantik.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Lembaran ini sesuai diberikan kepada murid tahun dua sebagai latihan menulis perkataan yang mengandungi konsonan bergabung. Dalam masa yang sama murid dapat dilatih menulis perkataan dengan cantik dan kemas.
|
Lembaran :
|
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Membina perkataan berdasarkan gambar
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Lembaran ini diberikan kepada murid tahun dua agar mereka dapat membina perkataan berdasarkan gambar yang diberi. Dalam masa yang sama murid dapat dilatih menulis perkataan dengan cantik dan kemas.
|
Bahan
:
|
|
Objektif 4 : Membina dan menulis
ayat tunggal dan ayat majmuk berdasarkan soalan dan
bahan grafik dengan
betul dan tulisan yang kemas.
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Membina ayat
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan ini merupakan lembaran kerja yang membolehkan murid menulis dan membina ayat berdasarkan perkataan yang diberi.
|
Bahan
|
|
Objektif 5 :
Menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau lebih
suku
kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan
tepat.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Tubuh Badan kita
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Contoh perkataan ini dijadikan sebagai bahan untuk diimlakkan kepada murid dalam kelas. Bahan ini bertemakan tubuh badan manusia.
|
Contoh :
|
1. Muka
2. Hidung 3. Mata 4. Tangan 5. Kepala |
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Menolong Ibu
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Gambar rajah akan ditunjukkan kepada murid. Kemudian guru membaca ayat tunggal yang berkaitan gambar rajah. Murid menulis semula apa yang guru sebutkan.
|
Bahan
:
|
|
Objektif 6 : Mencatat maklumat
yang betul untuk membanding beza dan menghubung kait
maklumat
daripada pelbagai sumber.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Akibat perbuatan jahat
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan ini ditunjukkan kepada murid. Kemudian, mereka diminta untuk mencatat perkara yang baik dan buruk yang terdapat di dalam situasi gambar rajah tersebut.
|
Bahan :
|
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Rutin Harian Saya
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Murid diminta menulis ayat tunggal yang mudah tentang rutin harian berdasarkan gambar diberi, Guru membimbing murid menulis perkataan.
|
Bahan
:
|
|
Objektif 7 :
Menulis untuk menyampaikan maklumat yang berbentuk puisi menggunakan perkataan,
diksi, frasa dan ayat serta menegaskan kesantunan berbahasa.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Lengkapkan pantun
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Bahan tersebut sesuai digunakan untuk murid tahun dua. Pantun yang tidak lengkap diberikan kepada mereka. Kemudian, lengkapkan pantun berdasarkan pilihan jawapan yang disediakan.
|
Bahan:
|
Kalau ada sumur di ladang,
Boleh saya menumpang mandi, Kalau ada umur yang panjang, ________________________ Pulau pandan jauh ke tengah, Gunung daik bercabang tiga, Hancur badan dikandung tanah, _________________________ Panjang umur jumpa lagi, Budi yang baik dikenang juga, |
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Sajak
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Murid diminta menulis semula sajak tersebut. Kemudian, murid menjawab soalan bertulis yang diberikan guru.
|
Bahan :
|
|
Objektif 8 :
Menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara separa
terkawal dengan betul.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Lengkapkan cerita
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Lembaran kerja ini sesuai diberikan kepada murid tahun dua sebagai asas penulisan berbentuk naratif atau cerita. Murid dibimbing untuk melengkapkan cerita dengan mengisi tempat kosong berdasarkan gambar yang diberi.
|
Bahan :
|
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Lengkapkan karangan
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Lembaran kerja ini sesuai diberikan kepada murid tahun dua sebagai asas penulisan berbentuk naratif atau cerita. Murid dibimbing untuk melengkapkan cerita dengan mengisi tempat kosong berdasarkan bimbingan guru.
|
Bahan
:
|
|
Objektif 9 : Mengedit
dan memurnikan perkataan dalam ayat daripada aspek ejaan dan tanda baca.
Bahan 1
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Betulkan tanda baca.
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
bahan ini sesuai dengan tahap kebolehan murid kerana ia mudah dan senang untuk mengesan kesalahan tanda baca.
|
Bahan :
|
nama saya Ali. Saya belajar di sekolah kebangsaan tanjung papat saya suka pergi sekolah. saya sayang rakan saya. Saya sayang guru saya
|
Bahan 2
|
|
Tajuk
Bahan :
|
Betulkan ejaan
|
Kesesuaian Bahan Dengan Kemahiran
:
|
Ayat mudah berikut sesuai diberikan kepada murid tahun dua untuk mengesan ejaan yang salah.
|
Bahan :
|
Saya ada kuceng. kuceng saya bernama Comel. Ia suka makan ekan. Comel suka bermein bolla.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan